FAQ om AP Life Det digitale sundhedsunivers, AP Life, giver virksomheden gode værktøjer til at synliggøre og forbedre trivslen på arbejdspladsen. Her er svar på de typiske spørgsmål om AP Life. Hvordan behandles vores medarbejderes data? Medarbejderens data er anonyme og behandles 100 procent fortroligt. Alle personlige data håndteres i overensstemmelse med persondataforordningen og databeskyttelsesloven, og kan kun tilgås af medarbejderen via sit personlige login. Personlige data deles aldrig med hverken arbejdsgiver, forsikringsselskab, pensionsselskab, offentlige instanser eller andre tredjeparter uden udtrykkeligt særskilt samtykke. Ønsker medarbejderen sundhedsfaglig rådgivning fra AP Care kan denne ved et særskilt samtykke dele sine data med helbredsvejlederen til det specifikke formål. Disse data opbevares efter journallovgivningen i tre år. Hvem er dataansvarlig? Medarbejderen kontrollerer sine egne persondata og kan til enhver tid bede om at få slettet sin profil og alle personlige, historiske data. Disse data slettes på egen platform under ”profil” og ”samtykke eller slet profil og data”. Data delt med særskilt samtykke fra medarbejderen til AP Care gemmes efter gældende regler i journallovgivningen i tre år. AP Pension er formidler af platformen. Jeres virksomhed er dataansvarlig for behandling af persondata i de anvendte moduler på platformen. Indgåelse af databehandleraftale for behandling af persondata mellem jeres virksomhed og AP Pensions systemleverandør Vicorda (databehandler) sker som en del af implementeringen. Hvad gør vi, hvis ikke alle vores medarbejdere er omfattet af vores pensionsaftale med AP Pension? De af jeres medarbejdere, der ikke er omfattet af pensionsaftalen, kan godt deltage i de digitale undersøgelser. De får dog ikke adgang til sundhedsplatformen og bliver ikke henvist til sundhedsydelser. Typiske spørgsmål om AP Life Hvilke sprog findes AP Life på? Den enkelte medarbejder kan vælge mellem dansk og engelsk. Anonymiserede virksomhedsrapporter kan leveres på dansk og engelsk. Kan vores udenlandske selskaber også komme på AP Life? Ja, alle ansatte, uanset lokation/land, kan kobles på AP Life. Den enkelte medarbejder vælger selv sprog. Hvis I ønsker særskilt afrapportering på jeres udenlandske enheder, sættes dette op i forbindelse med implementeringen, hvor I selv definerer det organisatoriske setup og hierarki. Medarbejdere uden dansk MitID kan logge på løsningen via en tofaktorgodkendelse med engangskode. Hvordan får medarbejderen adgang til at deltage i den aktuelle undersøgelse? Hvis alle ansatte har en e-mailadresse, modtager de en invitation via deres arbejdsmail. For de medarbejdere, der ikke har en arbejdsmail, kan I som virksomhed vælge at gøre et undersøgelses-link tilgængeligt på jeres intranet, eller hænge posters op på arbejdspladsen med en QR-kode, der giver adgang til den aktuelle undersøgelse. At benytte andre metoder end arbejdsmail vil med vores erfaring sandsynligvis resultere i en lavere besvarelsesprocent. AP PENSION SUNDKROGSGADE 29, 2150 NORDHAVN, AXEL KIERS VEJ 11, 8270 HØJBJERG, TELEFON 39 16 50 00, APPPENSION.DK
Download PDF fil